Menu

Service

Vliegreizen

Wanneer u een vlieg-rondreis heeft geboekt, kan het tijdens uw vakantie voorkomen dat geplande excursies en/of reisonderdelen komen te vervallen of gewijzigd worden wegens weersomstandigheden, nationale en/of religieuze feestdagen. Ook kan het voorkomen dat plaatselijke autoriteiten bepaalde bezienswaardigheden onaangekondigd sluiten. Peter Langhout Reizen kan hiervoor geen verantwoording aanvaarden. Vanzelfsprekend zal geprobeerd worden om u een zo goed mogelijk alternatief aan te bieden. Houdt u er verder rekening mee, dat op nationale feestdagen banken, winkels en musea vaak gesloten zijn en het openbaar vervoer niet of minder frequent rijdt.

Op basis van de ANVR-voorwaarden hebben wij het recht om afwijkende annuleringsvoorwaarden te hanteren voor lijndienstvluchten. Voor de bepaling van de annuleringskosten gaan wij bij lijndienstvluchten uit van de annuleringsvoorwaarden van de betreffende luchtvaartmaatschappij. De annuleringsvoorwaarden verschillen per maatschappij en veelal ook per ticket en/of vluchtklasse. Het is derhalve niet mogelijk om een eenduidige regel te verstrekken.

Wanneer u een vliegreis geboekt heeft en u de reis wil annuleren, raden wij u aan om te allen tijde contact op te nemen met onze reisinformatrices. Zij kunnen bij onze afdeling Vliegreizen nagaan wat de exacte kosten zijn voor uw annulering. Deze kosten kunnen hoger uitkomen dan vermeld in de reguliere ANVR-voorwaarden, omdat de luchtvaartmaatschappijen hun eigen voorwaarden hanteren. Zie ook ANVR vervoersvoorwaarden.

Indien u een baby meeneemt (0-1 jaar), dient u de naam en geboortedatum van uw baby bij boeking door te geven. Evenals voor uzelf, geldt dat de naam van de baby conform paspoort moet zijn. Indien uw baby niet van te voren is aangemeld, kunt u bij een vliegreis door de luchtvaartmaatschappij geweigerd worden. Peter Langhout Reizen kan hiervoor niet aansprakelijk gesteld worden.

Kinderen van 0-1 jaar hebben geen recht op een eigen stoel in het vliegtuig. Een baby heeft hierdoor ook afwijkende voorwaarden voor het meenemen van bagage. Checkt u voor vertrek altijd de meest actuele voorwaarden van de airline met betrekking tot de geldende bagageregels.

Wanneer bij een accommodatie staat vermeld dat er kinderbedjes aanwezig zijn, gaat dit altijd om een beperkt aantal. Indien u een kinderbedje wil reserveren, kunt u dit bij boeking opgeven. Peter Langhout Reizen kan uw aanvraag alleen als voorkeur (preferentie) behandelen. Wij kunnen niet garanderen dat er daadwerkelijk een kinderbedje aanwezig is tijdens uw verblijf. De eventuele kosten van een kinderbedje betaalt u ter plaatse, tenzij anders vermeld in de reisomschrijving.
Per persoon mag u één stuk handbagage meenemen conform de voorwaarden van de airline. De regels voor de bagage verschillen per airline. Controleert u daarom tijdig voor vertrek de website van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt. Houdt u ook rekening met de speciale voorschriften ten aanzien van vloeistoffen in uw handbagage. Meer informatie hierover vindt u ook op de website van de airline en/of de luchthaven van vertrek. U bent te allen tijde zelf verantwoordelijk om de richtlijnen bij de luchtvaartmaatschappij na te vragen. Indien de bagage niet aan de voorwaarden voldoet, heeft de airline het recht om bagage namelijk te weigeren of extra kosten in rekening te brengen. Peter Langhout Reizen is niet aansprakelijk voor deze extra kosten, noch voor het zoekraken van bagage. TIP: zorg dat zowel uw ruimbagage als handbagage altijd voorzien is van een label met uw persoonlijke gegevens en uw bestemming.
De meeste luchtvaartmaatschappijen maken gebruik van e-tickets in plaats van "papieren" tickets. Peter Langhout Reizen stuurt u de e-tickets uiterlijk 1 week voor vertrek via de e-mail, ook wanneer u via het call center geboekt heeft. Deze e-tickets dient u zelf uit te printen en mee te nemen op reis. Aan de hand van het nummer op uw e-ticket checkt u in bij de incheckbalie van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Bij een aantal maatschappijen kunt u ook vooraf online inchecken.  

NB: wanneer u een groepsreis heeft geboekt, kunt u bij sommige luchtvaartmaatschappijenniet online inchecken voor vertrek. U ontvangt bij uw reispapieren meer informatie over de diverse mogelijkheden.
Indien bij boeking vluchttijden worden vermeld, zijn deze te allen tijde onder voorbehoud van wijzigingen. De definitieve tijden vindt u op uw ticket. U dient minimaal 2 uur voor vertrek aanwezig te zijn op de luchthaven. Tijdens de maanden juli en augustus, evenals tijdens schoolvakanties, raden wij u aan om minimaal3 uur van te voren in te checken. Ook op de terugreis dient uruim van te voren op de luchthaven aanwezig te zijn om in te checken. Zorg dat u op tijd bent en houdt u rekening met eventuele wachttijden aan de incheckbalies.

Voor vluchten buiten Europa geldt, dat u standaard minimaal 3 uur voor vertrek aanwezig dient te zijn op de luchthaven en dat u zich uiterlijk 1,5 uur voor vertrek dient te melden bij de gate. Dit in verband met de extra strenge veiligheidscontroles.

Te late aankomst (ook buiten uw schuld als gevolg van bijv. files, treinvertragingen, autopech, etc.) kan tot uitsluiting van uw vakantie leiden. Alle daaruit voortvloeiende kosten (bijv. alternatief vervoer) zijn voor eigen rekening. Het “missen” van het vliegtuig geeft geen recht op enige restitutie en veelal wordt uw terugvlucht automatisch door de luchtvaartmaatschappij geannuleerd.
Indien u op individuele basis vliegt, kunt u voor Transavia vluchten vanaf Schiphol, Rotterdam Airport en Eindhoven Airport vanaf 24 uur tot 3 uur voor vertrek van uw vlucht online inchecken, (indien beschikbaar) uw eigen stoel kiezen en uw eigen instapkaart afdrukken.
Wanneer u een excursierondreis boekt waarbij u naar de bestemming vliegt - zogenoemde vlieg-busreizen of vlieg-excursiereizen - wordt voor de uitvoering van het programma op de bestemming gebruik gemaakt van een lokale touringcar. Deze voldoet vanzelfsprekend aan de eisen en wetten van het betreffende land, maar kan afwijken van de normen die de ANVR in Nederland aan touringcars stelt. Bij een klein aantal deelnemers kan een minibusje ingezet worden.
Voor onze vlieg-bus rondreizen geldt een minimum aantal deelnemers van 20 personen, tenzij anders vermeld bij de omschrijving van de reis. Indien minder mensen geboekt staan, behouden wij ons het recht voor de reis te annuleren conform artikel 4.3 van de ANVR-voorwaarden. Indien u een reis heeft geboekt van 7 dagen of meer, ontvangt u hierover uiterlijk 20 dagen voor vertrek bericht. Bij reizen van 2 t/m 6 dagen uiterlijk 7 dagen voor vertrek en bij dagtochten en 2-daagse reizen uiterlijk 48 uur van te voren. Bij het niet doorgaan van de reis zal altijd een alternatief aangeboden worden. Indien u niet met het alternatief akkoord gaat, worden de kosten van de reis en de afgesloten annuleringsverzekering gerestitueerd.
Het Verdrag van Montreal is een Europese verordening die de mogelijkheid geeft tot compensatie in het geval van een overboeking, annulering of langdurige vertraging van uw vlucht (EG 261/2004). Ook vertraging of schade aan uw bagage of letsel tijdens de vlucht is geregeld binnen het zo genoemde "Verdrag van Montreal". Er zijn helaas ook veel uitzonderingen op de regels en bepaalde landen/airlines kunnen hier niet aan gehouden worden. Indien u meent aanspraak te kunnen maken op basis van bovenstaande, dient u binnen 7 dagen na thuiskomst de luchtvaartmaatschappij hiervan rechtstreeks (dus niet via onze organisatie) in kennis te stellen. Peter Langhout Reizen kan hiertoe geen verantwoording nemen of aansprakelijk worden gesteld indien u om welke reden dan ook de termijn van 7 dagen overschrijdt of uw rechtmatige vergoeding misloopt.
Wanneer u uw heenreis mist, komt in de meeste gevallen ook uw terugvlucht te vervallen. De reden hiervoor is dat u een retourvlucht heeft geboekt. U bent zelf verantwoordelijk voor de aanschaf van een nieuw retourticket en de eventuele transfer voor de aansluiting van de reis. Peter Langhout Reizen kan hiervoor geen verantwoordelijkheid nemen.
Bij de calculatie van onze vliegreizen gaan wij uit van de laagste vluchtklasse. Zodra wij uw boeking hebben ontvangen, geven wij uw gegevens door aan de luchtvaartmaatschappij. Die bekijkt of de laagste vluchtklasse voor uw reservering nog beschikbaar is. Indien de laagste vluchtklasse niet beschikbaar is voor uw reis, wordt u hierover zo spoedig mogelijk geïnformeerd.

Boekingen waarvoor de laagste vluchtklasse van toepassing is, zijn te allen tijden op aanvraag en derhalve onder voorbehoud. Indien de laagste vluchtklasse beschikbaar is, bent u verplicht het aanbod te accepteren conform de ANVR-voorwaarden. Voor hogere vluchtklassen kan een toeslag gelden. U wordt hierover geïnformeerd. U kunt deze toeslag vervolgens accepteren, waarna de boeking definitief tot stand komt. U heeft echter ook het recht de toeslag af te wijzen, waarna uw boeking kosteloos wordt geannuleerd.

Het kan voorkomen dat de luchtvaartmaatschappij vlak voor vertrek alsnog enkele stoelen in een bepaalde klasse beschikbaar heeft. Het gevolg hiervan kan zijn, dat reizigers die hiervan gebruik maken wellicht minder betaald hebben dan u, terwijl zij toch in dezelfde stoelklasse zitten. Helaas kunnen wij als organisatie hier geen invloed op uitoefenen. In een dergelijk geval vindt dan ook nimmer restitutie plaats.
Wanneer u een lijndienstvlucht boekt, dient u er rekening mee te houden, dat naamswijzigingen in bijna alle gevallen niet toegestaan worden door de luchtvaartmaatschappij. De tenaamstelling van vliegtickets moet altijd conform paspoort. Indien wij bij boeking uw gegevens niet conform paspoort hebben ontvangen, betekent dit dat u geweigerd kan worden door de luchtvaartmaatschappij. Uw ticket zal geannuleerd worden tegen 100% kosten en u bent verplicht een nieuw ticket te boeken tegen de dan geldende tarieven. De annuleringskosten plus de kosten voor een nieuw ticket zijn voor uw eigen rekening, tenzij aantoonbaar bewezen kan worden dat de fout bij ons als organisatie ligt. Houdt u er echter rekening mee, dat de verantwoordelijkheid voor de controle van uw boekingsgegevens bij u als klant ligt.

Indien u het ticket en/of de reis moet annuleren of wijzigen, kunnen afwijkende voorwaarden voor lijndienstvluchten gelden. Luchtvaartmaatschappijen brengen vrijwel altijd de volledige kosten voor het ticket in rekening. Deze kosten zullen wij aan u doorberekenen. Dit betekent dat het recht op restitutie kan komen te vervallen. Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de ANVR-voorwaarden en de aanvullende vervoersvoorwaarden die mogelijk op uw boeking van toepassing zijn. 
Wij zijn afhankelijk van het vliegschema van de luchtvaartmaatschappijen waar wij mee samenwerken. Uiteraard vragen wij de betreffende luchtvaartmaatschappij de vliegtijden, indien mogelijk, zo gunstig mogelijk te plannen voor de klant. Dit is helaas niet altijd mogelijk.

Tot op de dag van vertrek kunnen onvoorziene omstandigheden ertoe bijdragen dat zowel de luchtvaartmaatschappij als het type toestel, de route, de luchthaven of de tijden alsnog gewijzigd worden. Peter Langhout Reizen kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld. Tevens kan er een wijziging van het schema plaatsvinden. Ook hiervoor is Peter Langhout Reizen niet aansprakelijk. Dezewijzigingen zijn geen geldige reden voor annulering.

Houdt u er rekening mee dat bij een chartervlucht het vluchtschema altijd onder voorbehoud van wijzigingen is; wijzigingen die zich ook tijdens uw vakantie kunnen voordoen. Soms wordt er tijdens een vlucht een tussenlanding gemaakt. Omdat chartermaatschappijen het recht hebben het vluchtschema tot kort voor vertrek te wijzigen, zijn wij niet altijd van te voren op de hoogte van een eventuele tussenlanding. Indien wij wel op de hoogte zijn, proberen wij dit van te voren aan u door te geven.

Tot slot is het zo, dat bij reizen waarbij vervoer is inbegrepen, de reis- en verblijfsduur in de publicatie vermeld is in dagen en worden de dagen van vertrek en aankomst, ongeacht de vertrek- en aankomsttijd, als gehele dagen meegeteld. Dit kan er in sommige gevallen toe leiden dat het feitelijk verblijf op de bestemming minder dagen telt dan in de publicatie vermeld staat.
Bij de meeste vliegtickets die wij regelen voor onze rondreizen sluiten wij een vliegticketgarantie af. Dit betekent dat een deel van de kosten van het ticket vergoed worden bij een eventueel faillissement van de luchtvaartmaatschappij. Een extra zekerheid dus. Indien de vlucht is inbegrepen bij de reis en de vliegticketgarantie van toepassing is, kunt u dit nalezen bij de informatie van de reis. Daar wordt ook vermeld via welke verzekeringsmaatschappij de vliegticketgarantie is afgesloten. Staat deze informatie er niet bij of heeft u vragen hierover, informeert u dan bij onze reisinformatrices.

Voorwaarden vliegticketgarantie Unigarant