Menu

Service

Reserveren & Betalen

Indien u een boeking maakt, betekent dit dat u akkoord gaat met de voorwaarden van ANVR en Peter Langhout Reizen B.V. Het is daarom belangrijk dat u deze voorwaarden goed heeft gelezen alvorens de boeking te maken. Daarnaast gaat Peter Langhout Reizen ervan uit dat u de reisinformatie op de website heeft gelezen.
Voor sommige vakanties geldt dat u rekening moet houden met annulering- en wijzigingskosten die afwijken van de standaard ANVR-voorwaarden. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de ANVR-voorwaarden, alsmede de afwijkende voorwaarden van de rederij. Bekijkt u ook de informatie met betrekking tot annuleren cruise vakantie, annuleren pretpark reizen, annuleren autorondreizen en eventuele andere type reizen met afwijkende voorwaarden. 
Degene die de reis boekt – ook voor andere deelnemers – is hoofdelijk aansprakelijk voor alle anderen die hij/zij aanmeldt.

Een reservering komt tot stand doordat de reiziger het aanbod van de reisorganisator accepteert. Het aanbod van de reisorganisator is in eerste instantie vrijblijvend en kan binnen 24 uur herroepen worden conform artikel 4.4 van de ANVR-voorwaarden. Dit geldt voor reizen binnen Europa en landen rondom de Middellandse Zee. Voor reizen buiten Europa geldt een herroepingstermijn van 48 uur na de dag van aanvaarding door de reiziger. Herroeping van het aanbod is mogelijk binnen deze termijnen zonder opgaaf van reden. Wanneer de reis niet herroepen wordt, is de boeking te allen tijde definitief en valt deze onder de voorwaarden zoals gesteld bij boeking.

Het kan zijn dat de reis die u boekt op aanvraag komt. Dat betekent dat wij met de accommodatieverschaffer en/of vervoerder in overleg moeten kijken in hoeverre uw boeking gehonoreerd kan worden. Het afhandelen van aanvragen kan enkele dagen in beslag nemen. Wij zullen u tijdig informeren wanneer uw boeking op aanvraag is. Wanneer de aanvraag akkoord komt, bent u altijd gebonden het aanbod te accepteren. Wanneer u na boeking de aanvraag wil annuleren, zijn de annuleringsvoorwaarden van kracht zoals vermeld in de ANVR-annuleringsvoorwaarden (art. 9). Het annuleren van uw aanvraag vanuit Peter Langhout Reizen is alleen mogelijk indien één of meerdere wezenlijke aspecten van uw boeking niet gehonoreerd kunnen worden. Als organisatie zullen wij altijd proberen u in dit geval een alternatief aan te bieden. U bent vrij om dit alternatief wel/niet te accepteren. Wanneer u met het alternatief akkoord gaat, komt een nieuwe boeking tot stand, waarop vanzelfsprekend opnieuw de algemene voorwaarden van toepassing zijn.

Houdt u er rekening mee, dat voor o.a. vliegreizen, cruisevakanties en diverse autorondreizen afwijkende betalings- en annuleringsregels kunnen gelden. Hierdoor komt vaak na het maken van een reservering een definitieve boeking tot stand. Hierbij hanteren wij ook het advies van brancheorganisatie ANVR. Voor meer informatie verwijzen wij u daarom graag naar de ANVR.

Op de pretpark reizen zijn soms afwijkende wijzigings- en annuleringsvoorwaarden van toepassing. Bij het berekenen van de annuleringskosten wordt in een aantal gevallen onderscheid gemaakt tussen de kosten voor de entreetickets en de overige kosten van uw reis. Nadat de entreetickets voor het pretpark door ons besteld zijn, bedragen de annuleringskosten voor de entreetickets 100%. De annuleringskosten voor de rest van uw reis zijn conform de reguliere voorwaarden. Wij raden u aan om bij annulering van uw reis even contact op te nemen met één van onze reisinformatrices.

Gebaseerd op de ANVR-voorwaarden (de branche-organisatie) hebben wij het recht om afwijkende annuleringsvoorwaarden te hanteren voor cruisevakanties. De annuleringsvoorwaarden die gelden voor uw reis zijn conform de annuleringsvoorwaarden zoals wij die van de cruisemaatschappij ontvangen. U kunt de exacte annuleringsvoorwaarden die op uw boeking van toepassing zijn nalezen op de website van de betreffende rederij. De ANVR heeft de vervoersvoorwaarden van de belangrijkste partijen in de markt gebundeld op anvr/vervoersvoorwaarden. Wij raden u aan deze te raadplegen voordat u de reis reserveert.

Wanneer u een cruisevakantie geboekt heeft en u de reis wil annuleren, raden wij u aan om te allen tijde contact op te nemen met onze reisinformatrices. Zij kunnen bij de product manager van de betreffende reis nagaan wat de exacte kosten zijn voor uw annulering. Deze kosten kunnen hoger uitkomen dan vermeld in de ANVR-voorwaarden omdat de verschillende rederijen dus eigen voorwaarden hanteren. We helpen u graag met deze informatie.

Onderstaand informatie over de diverse rederijen waar wij mee samenwerken:

MSC Cruise boekingsvoorwaarden
Feenstra Rijn Lijn
Friendship Cruises
Stena Line
DFDS Seaways
P&O Ferries

Op autorondreizen kunnen afwijkende wijzigings- en annuleringsvoorwaarden van toepassing zijn. Bij het berekenen van de annuleringskosten wordt in een aantal gevallen onderscheid gemaakt tussen de kosten voor reeds geboekte entree- en/of excursietickets en de overige kosten van uw reis. Indien wij voor u reeds bestelde entree- en/of excursietickets niet meer kunnen retourneren, worden de volledige annuleringskosten voor deze tickets aan u doorberekend. De annuleringskosten voor de rest van uw reis zijn conform de reguliere ANVR-voorwaarden. Wij raden u aan om bij annulering van uw reis even contact op te nemen met één van onze reisinformatrices.
Op fietsvakanties kunnen afwijkende wijzigings- en annuleringsvoorwaarden van toepassing zijn. Indien er sprake is van afwijkende voorwaarden, dan staat dit duidelijk bij de omschrijving van de reis vermeld. Wilt u voor boeking graag weten wat deze afwijkende voorwaarden zijn, neemt u dan contact op met één van onze reisinformatrices. Zij helpen u graag! Indien er geen melding wordt gemaakt van eventuele speciale voorwaarden bij boeking van de reis, dan gelden onze reguliere voorwaarden.

Als u bij ons een reis geboekt heeft, vragen wij u om een aanbetaling van 15% met een minimum van € 50,- per persoon, plus de premie van uw eventuele annuleringsverzekering en de reserveringskosten. Voor eigen vervoer reizen geldt een aanbetaling van 20%.

Zes weken voor vertrek moet u de rest van de reissom voldoen. Als u boekt voor een reis die binnen 6 weken vertrekt, dan dient bij boeking het gehele bedrag ineens te worden voldaan. Boekt u een zogenaamde ‘last-minute’ reis (binnen 2 weken voor vertrek), dan verzoeken wij u de reissom per direct aan ons over te maken. Ook kunt u ons telefonisch eenmalig machtigen deze reissom van uw rekening af te halen.

Wanneer u via internet boekt, heeft u de mogelijkheid te betalen via IDEAL. U kunt er hierbij voor kiezen om alleen de aanbetaling of de volledige reissom via IDEAL te voldoen.

Bij de betaling dient u gebruik te maken van het volgende IBAN-nummer: NL66 RABO 0147 233 712

Wordt u eventueel ook gevraagd om een Swift-code, vult u dan (ook) de volgende code in: RABONL2U.

Wilt u dat de accommodatie waar u tijdens uw vakantie verblijft rekening houdt met uw dieet, dan is het aan te raden uw dieetwensen bij boeking kenbaar te maken. U kunt deze aangeven bij de bijzonderheden. Wij geven uw dieetwensen door aan de accommodatie, zodat de hotelier of accommodatieverschaffer van uw wensen op de hoogte is. Zodra wij van de accommodatieverschaffer bericht hebben ontvangen, zullen wij u dit meedelen. Wij kunnen helaas nooit 100% garanderen dat de accommodatieverschaffer aan uw wensen tegemoet zal komen. Bij vliegreizen waar met een lijndienst gevlogen wordt en er maaltijden aan boord geserveerd worden, kunnen dieetwensen ook doorgegeven worden. Voor meer informatie, zie "Preferenties/Essenties".
De gegevens die u bij uw boeking aan ons doorgeeft, dienen als tenaamstelling van uw (vlieg)tickets. De naam en voorletters dienen overeen te komen met de gegevens in uw paspoort/identiteitsbewijs. Indien blijkt dat beide documenten niet overeenkomen, dan kan de luchtvaartmaatschappij of cruisemaatschappij u weigeren. Het afgeven van een nieuw ticket met de juiste gegevens kost u doorgaans 100%. Wij zijn niet verantwoordelijk voor de kosten die voortvloeien uit het opnieuw af moeten geven van vliegtickets/cruisetickets en/of de gevolgen van een eventuele weigering in het geval de tenaamstelling niet overeenkomst met uw paspoort.
Bij een groot aantal van onze hotels kunt u profiteren van hoge kinderkortingen. De exacte kortingen staan vermeld in de prijskolommen bij elke accommodatie. Voorwaarde om voor deze kortingen in aanmerking te komen is dat de kinderen slapen op extra bijgeplaatste bedden op een 2-persoonskamer met minimaal 2 volbetalende personen. Reist u met kinderen onder de 2 jaar, houdt er dan rekening mee dat in principe voor de kleintjes geen eigen stoel in het vliegtuig en de touringcar wordt gereserveerd. Indien u in het hotel gebruik wilt maken van een apart kinderbedje, dan kunt u dit bij boeking aangeven. Indien een kind of kinderen in aanmerking komen voor kinderkorting, dan geldt de korting voor het 3e of 4e bed op een 2-persoonskamer niet meer.

Vanzelfsprekend doen wij er alles aan om onze reizen tot uw volle tevredenheid uit te voeren. Indien u tijdens de reis een onvolkomenheid constateert, dient u dit ter plaatse direct bij onze vertegenwoordiger te melden. Als de klacht door onze vertegenwoordiger niet naar tevredenheid kan worden opgelost, dient u onverwijld contact op te nemen met ons telefoonnummer voor noodgevallen. Dit telefoonnummer ontvangt u bij de tickets en is 24 uur per dag, zeven dagen per week bereikbaar. Mocht de klacht noch middels onze vertegenwoordiger noch middels ons noodnummer naar wens zijn opgelost, dient u onze vertegenwoordiger ter plaatse om een klachtenformulier te vragen, welke u gezamenlijk invult en ondertekent. Dit klachtenformulier kunt u met een begeleidend schrijven binnen één maand na terugkomst van de reis versturen naar de afdeling Kwaliteitsbeheer van Peter Langhout Reizen, Postbus 481, 2400 AL Alphen aan den Rijn. Brieven zonder een ter plaatse opgemaakt klachtenformulier kunnen niet in behandeling worden genomen. Dit geldt eveneens voor eventuele klachten of opmerkingen op onze enquêteformulieren.

Indien er geen vertegenwoordiger ter plaatse aanwezig is verwijzen wij u naar onze Algemene Voorwaarden en de noodprocedure die u bij uw reisbescheiden ontvangt. Hierop staat het algemene noodnummer van Peter Langhout Reizen vermeld. Dit nummer dient u te allen tijde te bellen in geval van calamiteiten wanneer geen reisleiding op de bestemming aanwezig is en uw problemen ook niet ter plaatse naar tevredenheid kunnen worden opgelost.

U kunt bij uw boeking speciale wensen (balkon, zonzijde etc.) kenbaar maken. Hieraan zal - indien mogelijk - worden voldaan. Of dat lukt is vaak afhankelijk van vele factoren. Een preferentie blijft daarom een voorkeur en kan nooit gegarandeerd worden. Als een wens zo belangrijk is dat de reisovereenkomst alleen wordt afgesloten als er aan uw wens tegemoet wordt gekomen, dan betreft het een essentie. Aan het boeken van een essentie zijn kosten verbonden. Elke essentie kost € 27,-.

Graag willen wij u er in dit kader op wijzen, dat een essentie busplaats alleen mogelijk is indien medisch noodzakelijk. Indien u deze essentie wil boeken, dient u deze direct bij de reservering door te geven.
Op onze website vindt u altijd de meest actuele verkoopprijs (onder voorbehoud van beschikbaarheid). De verkoopprijzen zoals gepubliceerd in de brochure zijn richtprijzen. Door de wisseling enerzijds in vraag en aanbod en anderzijds in inkoopprijzen kunnen onze verkoopprijzen fluctueren. Dit betekent dat de prijs van de reis lager maar ook hoger kan worden.
Voor het boeken van een reis, het aanvragen van een brochure of het aanmelden voor onze nieuwsbrief heeft Peter Langhout Reizen uw persoonlijke gegevens nodig. Uw gegevens worden met zorg door Peter Langhout Reizen behandeld. Uw gegevens worden niet aan derden verstrekt, tenzij u hier zelf toestemming voor geeft. Voor meer informatie over onze Privacy Policy, klik hier.
Uw reisbescheiden dienen als toegangsbewijs voor bus, vliegtuig, cruise en hotel of appartement. Wanneer uw betaling bij ons binnen is, ontvangt u de reisbescheiden ongeveer 10 dagen voor vertrek, doch uiterlijk 5 dagen voor vertrek. Heeft u een auto- of fietsreis geboekt, dan ontvangt u de reisbescheiden zodra wij uw volledige betaling hebben ontvangen. Wij verzoeken u contact met ons op te nemen via 0172-468800 wanneer u, rekening houdend met bovenstaande termijn, geen tickets heeft ontvangen.

Wanneer u via internet heeft geboekt dan ontvangt u de reisbescheiden op het E-mailadres die u bij de boeking ingevuld heeft. U dient uw tickets zelf uit te printen, zodat u deze mee kunt nemen op reis. Wanneer u telefonisch bij ons heeft geboekt dan ontvangt u de reisbescheiden per post, tenzij u een E-mailadres opgegeven heeft waarop u de reisbescheiden wilt ontvangen. In dit laatste geval ontvangt u de reisbescheiden ook via de E-mail en dient u deze zelf uit te printen.
Een reischeque cadeau doen?
Verras op een leuke wijze uw familie of vrienden met een originele Peter Langhout Reizen cadeaubon. Reischeques zijn verkrijgbaar in diverse verschillende coupures. Informeer naar de mogelijkheden via 0172-468800. Onze reisinformatrices vertellen u er graag meer over.

Een reischeque inwisselen?
Met een reischeque van Peter Langhout Reizen kunt u elke gewenste reis uit ons aanbod boeken, met uitzondering van reizen die georganiseerd worden in samenwerking met derden. Wilt u bij boeking weten of de reischeque geldig is voor de reis van uw keuze, neemt u dan voor de zekerheid contact op met onze reisinformatrices via 0172-468800. Zij kunnen de vakantie die u heeft uitgekozen eventueel gelijk telefonisch reserveren. Wanneer u via internet boekt dan vult u aan het einde van het boekingsproces de kortingscode in die op de reischeque staat. De korting wordt dan direct op uw factuur verrekend. Bij telefonische boekingen dient u de kortingscode aan onze reisinformatrices door te geven.

Wanneer u een reis heeft geboekt en u wilt uw reischeque graag verzilveren, dan verzoeken wij u een kopie van de boekingsbevestiging tezamen met de reischeque op te sturen naar: Peter Langhout Reizen, t.a.v. afdeling Administratie, Postbus 481, 2400 AL Alphen aan den Rijn. Onze administratie zal er vervolgens voor zorgen, dat de waarde van de cheque verrekend wordt met uw factuurbedrag. Voor alle duidelijkheid zouden wij u erop willen wijzen, dat het bedrag van de reischeques niet inwisselbaar is voor contanten. En wanneer een door u geboekte reis goedkoper is dan de waarde van de reischeque, ontvangt u het restantbedrag in de vorm van reischeques retour.
Conform de voorwaarden van de ANVR, worden de reizen op onze website weergegeven in hele dagen, ook wanneer de dag van vertrek en dag van aankomst slechts heel kort zijn. Boekt u bijvoorbeeld een 3-daagse autoreis, dan zijn 2 nachten hotel inbegrepen; een 4-daagse autoreis is inclusief 3 nachten, etc. (tenzij anders vermeld).
Voor het bepalen van de reisduur tellen de reisdagen (dag van vertrek en dag van aankomst) mee, ongeacht de tijd van aankomst/vertrek. Het kan voorkomen dat u door ongunstige (vlucht)tijden niet de volledige duur op uw vakantie bent. Peter Langhout Reizen kan niet aansprakelijk gesteld worden voor eventueel ongunstige (vlieg)tijden.
Reserveren van uw reis kan zowel telefonisch als via onze internetsite. Zowel telefonische boekingen als reserveringen via internet worden beschouwd als een definitieve boeking. Dit betekent dat te allen tijde de voorwaarden van onze organisatie van kracht zijn, zodra u de boeking definitief aan ons heeft doorgegeven.

Wanneer u telefonisch boekt, geeft u uw keuze qua reis en vertrekdatum door aan onze reisinformatrice. Zij kan direct in het reserveringssysteem zien of de gewenste plaatsen nog vrij zijn. Al uw gegevens worden vervolgens ingevoerd en daarna staat uw vakantie  gereserveerd. De volgende gegevens dienen bij uw boeking te worden doorgegeven:
  • Bestemming, vertrekdatum en verblijfsduur
  • Gewenste accommodatie
  • Naam, adres, postcode, plaats en telefoonnummer van de hoofdboeker (dit adres fungeert dan verder als correspondentie- adres)(eventueel e-mail adres)
  • Geslacht en geboortedatum van de hoofdboeker
  • Naam, geboortedatum en geslacht van de overige boekers
  • Gewenste op- en afstapplaats
  • Gewenste reisverzekering
  • Annuleringsverzekering
  • Eventuele extra wensen

Houdt u er rekening mee dat - zeker bij vliegreizen - de naam van u en uw medepassagiers exact overeen moet komen met de gegevens in het paspoort/identiteitsbewijs.

Binnen enkele dagen na uw reservering krijgt u van ons alle benodigde papieren en gegevens toegestuurd. Wanneer u via onze internetsite reserveert, ontvangt u de bevestiging via de mail.

Bekijk onze contactinformatie als u meer informatie wenst te ontvangen. 

Om uw vakantie naar wens te laten verlopen en alle afspraken goed te bevestigen hebben wij altijd veelvuldig contact met onze leveranciers in het buitenland. Om de porto- en telefoonkosten te compenseren zijn wij genoodzaakt om voor iedere reis reserveringskosten te berekenen. De kosten bedragen bij telefonische boekingen van reizen van 2 dagen of langer €20,- en bij boeking via internet €15,-. Voor dagtochten geldt een tarief van €10,- bij boekingen via ons call center en €5,-bij boeking van uw dagtocht via internet. De reserveringskosten gelden per boekingsformulier. Dit betekent dat u per geboekte reis altijd maar één keer reserveringskosten betaalt.
Indien u in een rolstoel zit, gehandicapt bent of andere hulpmiddelen heeft, waardoor het van essentiëel belang is dat wij bij de uitvoering van de reis rekening houden met uw rolstoel/handicap, dient u een essentie bij boeking op te geven. Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de gegevens onder het kopje "Preferenties/Essenties". Houdt u er overigens rekening mee, dat de rolstoel altijd inklapbaar moet zijn.

Graag willen wij u erop wijzen, dat de meeste excursiereizen niet geschikt zijn voor mensen in een rolstoel.

Indien u in een rolstoel zit en een vliegreis geboekt heeft, dient u bij boeking de maten van de (ingeklapte) rolstoel plus het gewicht van de rolstoel aan ons door te geven. Wij zijn verplicht deze gegevens bij boeking te verstrekken aan de luchtvaartmaatschappij.
  • Logies is alleen overnachting zonder maaltijden
  • Logies/ontbijt is overnachting met ontbijt
  • Halfpension is overnachting, ontbijt en diner (indien u halfpension boekt krijgt u op de dag van aankomst uw eerste diner en op de dag van vertrek krijgt u nog een ontbijt).
  • Volpension is overnachting, ontbijt, lunch en diner (indien u volpension boekt krijgt u op de dag van aankomst uw eerste diner en op de dag van vertrek krijgt u nog een ontbijt, tenzij het hotel anders vermeldt bij aankomst).
  • Onder All Inclusive verstaan wij alle maaltijden (ontbijt, lunch en diner), frisdranken, lokale alcoholische dranken en vaak ook snacks. De omvang van de All Inclusive verzorging kan per land en per hotel verschillen. De tijden waarop de maaltijden en de drankjes te verkrijgen zijn, kunnen ook per land en per hotel variëren.

Bovenstaande is deels afhankelijk van uw reisschema en de aankomst- en vertrektijden bij de door uw geboekte accommodatie.