Menu
Spa is waarschijnlijk de bekendste stad van de Belgische Ardennen, mede vanwege het gelijknamige bronwater en natuurlijk vanwege de GP België en de F1 Spa-Francorchamps... Lees meer
  • Reisaanbod
  • Lees meer over Spa
Dagtocht Formule 1 België - Spa-Francorchamps
  • Race op 1 september
  • Incl. vervoer en staanplaats
  • Hollandse Formule 1 gekte
  • Zeer geliefd circuit
  • Race op 1 september
Vanaf
Prijs op basis van:
1 persoon
1 dag
Logies
169
Bekijk
3 dagen busreis Formule 1 België - Spa-Francorchamps
  • Race op 1 september
  • Incl. staanplaats weekend (vr/za/zo)
  • Zeer geliefd circuit in de Ardennen
  • Moedig Max Verstappen aan op zijn thuiscircuit!
  • Race op 1 september
Vanaf
Prijs op basis van:
2 personen
3 dagen
Logies en ontbijt
329
Bekijk

Spa

Spa is waarschijnlijk de bekendste stad van de Belgische Ardennen. Enerzijds vanwege het bruisende mineraalwater dat hier vandaan komt en overal in Europa verkocht wordt. Anderzijds vanwege de Grand Prix en Formule 1 van België die gereden wordt op het circuit van Spa-Francorchamps.

Jaarlijks brengen duizenden toeristen uit Nederland een bezoek aan Spa om te genieten van het kuuroord dat in veel opzichten grandeur uitstraalt. In vroeger tijden kwam de rijke adel hier kuren en de vele statige huizen, oude thermen en het casino herinneren nog altijd aan deze tijd. Nog altijd zijn er zeven bronnen die toegankelijk zijn voor het publiek en waar u het sterk ijzerhoudende water kan proeven, rechtstreeks vanaf de bron. U vindt de verschillende bronnen verspreid door het centrum van de stad.

Formule 1 Spa-Francorchamps
Gaat u voor de Formule 1 naar België, dan komt u waarschijnlijk niet direct in het centrum van Spa. De Belgische Grand Prix wordt namelijk gehouden op het circuit tussen Spa en Francorchamps, twee verschillende plaatsen in de Ardennen. Hier vindt jaarlijks de GP België plaats, al sinds 1950. Het Belgische circuit is de langste en voor veel coureurs ook één van de meest geliefde circuits op de Formule 1 kalender, ondanks dat het ook een veeleisend circuit is vanwege de hoge snelheden die er gerealiseerd kunnen worden, het heuvelachtige terrein en de vele bochten; in totaal 21 stuks. Vooral de bochten Eau Rouge, Blanchimont en Pouchon vormen een ware uitdaging voor de coureurs.

De totale lengte van het F1-circuit is 7,004 km. Tijdens de Grand Prix worden er 44 ronden gereden; in totaal dus ruim 308 km.

Kijkend naar de statistieken staan de meeste persoonlijke zeges in Spa op naam van Michael Schumacher en heeft Ferrari als team de meeste overwinningen op zijn naam staan. De afgelopen 3 jaar won team Mercedes, waarbij Lewis Hamilton twee van de drie keer won (2015 en 2017). In 2016 sleepte de Duitse Nico Rosberg de prijs in de wacht.

Stukje historie
Het circuit van Spa-Francorchamps is ontstaan in 1920. Oorspronkelijk was het een 14 km lange baan over de openbare weg tussen Francorchamps, Malmedy en Stavelot en daar vandaan via de Route de l’Eau Rouge terug naar Francorchamps. Nadat er in 1921 voor het eerst een officiële wedstrijd voor motoren was georganiseerd, vond in 1922 de eerste autorace plaats en drie jaar later ook de eerste Grand Prix. Vanaf 1950 maakt het circuit deel uit van het Formule 1 seizoen. En vanaf die tijd werd het circuit al snel geliefd – en tegelijkertijd berucht – vanwege de hoge snelheden die er werden behaald. De omstandigheden die hierdoor ontstonden waren meer dan eens zeer gevaarlijk en eiste door de jaren heen ook meerdere dodelijke slachtoffers. Vanwege de het grote risico op ongelukken en het ontbreken van de veiligheid verdween Spa-Francorchamps vanaf 1970 van de Formule 1 kalender. Een aantal jaren werd de GP België gereden op de circuits van Nijvel en Zolder. Sinds 1983 is de Formule 1 echter terug in de Ardennen, nadat het circuit van Spa-Francorchamps is aangepast, ingekort en veiliger is gemaakt.

Kenmerken circuit Spa-Francorchamps
Ondanks de vele vernieuwingen is het volgens velen nog altijd een authentiek racecircuit, dat de natuurlijke glooiingen van het landschap volgt. Er zijn twee pitlanes. De oorspronkelijke pitlane ligt na “La Source” en voor de “Raidillon”. De nieuwe pitlane begint bovenaan, halverwege de “Busstop” met de uitgang vlak na “La Source”.

La Source is een hairpin, vlak voor de oude pitlane. Deze bocht gaat rechts naar beneden, waarbij de snelheid sterk afneemt van de coureurs. De “Busstop” is een omstreden bocht, een chicane die werd ontworpen om de gemiddelde snelheid ook naar beneden te halen. Een leuk detail met betrekking tot de bijzondere naam van deze chicane is, dat deze is vernoemd naar de problemen die er waren bij de aanpassingen van het circuit van Spa-Francorchamps. Teneinde het circuit veiliger te maken en ervoor te zorgen dat de Formule 1 terug zou komen naar Spa - nadat deze was vertrokken naar Nijvel en Zolder – moest deze chicane aangelegd worden. Geld voor de aanleg van de chicane had het circuit niet en Vlaamse parlementariërs weigerden geld vrij te maken voor Spa, aangezien zij kansen zagen voor het circuit van Zolder. Men heeft toen geld aangevraagd voor een bushalte en opslagplaats voor strooizout. Het circuit was destijds nog onderdeel van de openbare weg. Dat geld werd toegezegd en vervolgens is de chicane “Busstop” aangelegd.

De meest populaire bocht is de “Raidillon aan de Eau Rouge”, feitelijk een bochtencombinatie die vaak in de volksmond eenvoudig de “Eau Rouge” genoemd wordt, ondanks dat eigenlijk alleen de kleine knik onderaan de heuvel “Eau Rouge” heet. De “Raidillon” is een lange bocht die de coureurs rechts naar boven richting het bos leidt. Normaal gesproken wordt deze bocht bij de Formule 1 vol gas genomen.